Met een aantal persmeldingen en andere berichten heeft Fsas Technologies geprobeerd op te vallen. De kans dat de lezer van dit artikel de bedrijfsnaam kent is niet zo groot. De slogan “Fsas Technologies – a Fujitsu company†maakt duidelijk dat het om een naamsverandering gaat.
Het gebeurt vaker dat bedrijven door bezit van eigenaar van naam wisselen. In dit geval gaat dat proces gepaard met een “nieuwe strategische positioneringâ€. Zoiets klinkt als een lege huls, elk AI gegenereerd persbericht gebruikt dat soort woorden.
Van vijf ….
In het geval van Fsas is er iets aan de hand dat niets met ai te maken, maar alles met een markt die totaal overhoop gehaald is. Tot eind 2023 had de hardwaremaker met focus op datacenters voor Duitsland vijf distributeurs.
Naar twee ….
Het afgelopen jaar (2024) heeft het van twee, waaronder ALSO, afscheid genomen. Dit voorjaar is Siewert & Kau met de nodige reuring omgevallen. Hoewel die distributeur een doorstart lijkt te maken is het voor Fsas geen partij meer.
Fsas heeft nu in allerijl het slapende contract met ALSO weer afgestoft, want slechts twee distributeurs was te weinig om een nieuwe koers in te slaan. Die koers betekent zoveel als dat het bedrijf de huidige omzet verdeling van 50% kanaal / 50% direct sales niet kan volhouden. Het wil naar +70% omzet uit het kanaal.
Iedere kritische lezer begrijpt daaruit dat Fsas de eigen organisatie niet wil laten groeien met sales mensen, maar daarvoor distributeurs wil inschakelen. Daar is iets voor te zeggen. Een broadliner voor het volume en een paar specialistische distri’s voor nichemarkten hebben als combinatie een groot bereik.
Plotsklaps wegvallen
Het bijzondere aan het verhaal van Fsas is niet dat ze twee distributeurs te weinig vonden en met drie meer uit de voeten kunnen. Dat een distributeur plotsklaps kan wegvallen door faillissement is een scenario waar fabrikanten waarschijnlijk tot nu toe nog weinig rekening mee gehouden hebben.
Sinds deze week weten we trouwens ook dat distributeurs door malware offline kunnen gaan. Je kunt je afvragen of dat bij fabrikanten niet heeft geleid tot het herzien van hun beleid, of aansturen op een “nieuwe strategische positioneringâ€.